هر چه معلم از روشهای خلاقانهتر استفاده نماید به همان میزان میتوان توقع یادگیری پایدارتری از دانش آموزان داشت. برای مثال میتوان به عادی شدن برنامههای تلویزیونی در دنیای امروز اشاره کرد؛ اما در همین شرایط نیز برنامههایی ساخته میشوند که تا سالیان سال مخاطبین این رسانه از آنها یاد میکنند و حتی برخی از دیالوگها در فیلمها یا سریالهای خاص به مکالمات روزمره مردم راه مییابند. دلیل این موضوع جز انتخاب شیوهی خلاقانه و بدیع در انتقال پیام نیست. طبیعی است که انتخاب روش مناسب به مفهوم شیوهای منظم و هدفمند در هر زمینهای مهمترین وسیلهی رسیدن به هدف میباشد. بدیهی است که معلم نقش روشن و بی بدیلی در یادگیری دانش آموزان دارد. بسیاری از مباحث که در دوران تحصیل و در قالب کتابهای درسی آموزش داده میشود، دیگر هرگز مجالی برای طرح نمییابند و اگر مفاهیم به خوبی به دانش آموز منتقل نگردد در به یاد سپاری و به یادآوری آموختهها دچار مشکل میشود.
معمولاً در تدریس حداقل سه ویژگی برشمرده میشود:
- وجود تعامل بین مدرس و یادگیرنده (نه یک جریان یک طرفه که در آن تنها معلم گوینده باشد و دانش آموزان شنونده ی محض باشند.)
- وجود اهداف از قبل تعیین شده (که مدرس بداند به چه هدفی این فعالیتها را انجام دهد.)
- ایجاد فرصت و فضای مناسب برای یادگیری. (تا یادگیرنده بتواند در بهترین زمان و فضای ممکن موضوع را فرا بگیرد)
پس با همین تعریف ساده متوجه یک موضوع بسیار مهم میشویم:
متاسفانه باید اذعان نمود در مواردی آنچه شاهدش هستیم نوعی فعالیت یک جانبه و تک گویی است نه تدریس!
شاداب سازی مدرسه: زیبا سازی محیط مدرسه
دانش ,یک ,موضوع ,تدریس ,معلم ,یادگیری ,دانش آموزان ,و فضای ,است که ,که در ,طرفه که
درباره این سایت